lørdag den 18. november 2023

Dag 6

Det er lørdag morgen. Jeg mangler lørdag og søndag i den flydende kostperiode. Rutinerne er begyndt at indfinde sig i den flydende kost, og det er ikke helt så uoverskueligt, som det var i starten af ugen. 

Min dag ser typisk således ud:

  • Kl. 6 - 6.30: Jeg står op og får 1 1/2 dl A38/yoghurt samt 1 1/2 dl vand/saftevand. Tager typisk 45-60 minutter at indtage
  • Ved 8-tiden: Nyt indtag på 2-3 dl afhængig af, hvad jeg har lyst til
  • Ved 10-tiden: Nyt indtag på 2-3 dl 
  • Ved 12-tiden: Nyt indtag på 2-3 dl
  • Ved 14-tiden: Nyt indtag på 3-4 dl (perioden her løber indtil kl. 18)
  • Ved 18-tiden: 1 1/2 dl A38/yoghurt
  • Ved 20-tiden: Nyt indtag på 1-2 dl

Mit højeste indtag på en hel dag har været 1,5 liter. Ikke meget, men jeg har ikke manglet noget. 

Det er ikke selve indtaget, der er min udfordring. Min udfordring ligger i, at jeg savner noget at tygge i. Jeg savner noget med konsistens i min mund. Jeg savner at bruge mine tænder. Jeg savner alt det naturlige ved at spise. Jeg spiser ikke. Jeg søber. Jeg drikker. Jeg synker. Og så bliver det trivielt i længden. 

Torsdag tog jeg mig en middagslur. Jeg havde kørte yngstetrunten i skole og samtidig været forbi arbejdet, og det krævede flere ressourcer, end jeg lige havde regnet med. Så jeg smed mig selv i seng, da jeg kom hjem (og havde gennemført mit "indtag"). Jeg havde den skønneste drøm - der dog endte med, at nogen kom ind med fantastiske boller, som jeg tog en bid af - og så vågnede jeg. Drømmen var så virkelig, at jeg stadig kunne mærke fornemmelsen af bollen i min mund, da jeg vågnede op. 

Torsdag tog jeg plasteret af mine clips, så det kunne få luft. Det er mærkeligt at se metal sidde i ens krop på den måde. 

Jeg har ikke fået gået nogle ture. Det har bogstaveligt talt pisset ned konstant, siden jeg blev opereret, så jeg har vitterlig ikke har overskuddet til det. Samtidig har jeg det svært ved at komme ud af huset - sådan lidt halvt socialt angst kombineret med, at jeg har svært ved ikke at være i nærheden af køleskabet, fordi jeg meget hurtigt bliver dårlig, hvis jeg ikke får noget ned, hvis jeg pludselig bliver sulten. I onsdags var vi i Bilka (dårlig beslutning - der var vanvittig meget mad i den butik!!), og jeg blev nødt til at støtte mig rundt i butikken med vognen, fordi jeg fik det skidt. Vi købte is til mig, og med det samme der var betalt, kastede jeg mig over ispakken og tog en is. 

Men selvom jeg har lidt social angst og er bange for at tage ud af huset. Selvom jeg drømmer om madvarer, som jeg ikke kan spise. Selvom maden er trivielt. Ja, så synes jeg faktisk, at det går okay. Jeg er ved godt mod. 

Dog vil jeg også sige, at jeg også har haft tanker i denne uge som "Hvad har du gang i?", "Var det den rigtige beslutning?" og så videre i den dur. Jeg ved ikke, om jeg har fortrudt, men jeg har været gennem tvivlsperioder. Især når jeg har set reklamer eller programmer omhandlende mad og tænkt "Bliver det nogensinde en del af min hverdag igen?". Det er stadig det, der fylder i mit hoved - hvordan bliver min nye hverdag? Jeg forsøger udadtil at være cool omkring det, men det er jeg ikke indvendigt. Men jeg bliver nødt til at tage det, som det kommer - jeg kan ikke gøre det om igen. Og så har jeg fået tanker, om jeg ikke kunne have nøjes med Wegovy. Om det virkelig var nødvendigt at tage så drastisk en beslutning. 

Jeg drømmer om at spise en slice pizza. Jeg drømmer om en halv cheeseburger. Jeg drømmer om en fransk hotdog. Jeg drømmer om en lille håndfuld slik. Jeg drømmer om at putte lidt knasende chips i min mund. Jeg drømmer om at komme ud at spise. Det sjove er dog, at jeg ikke drømmer om store mængder. Det er i meget små mængder. Og i bund grund tror jeg mere det handler om, at jeg gerne vil have mad ind i munden, der kan tygges. Og kan nydes. 

Denne weekend skal D og de to ældste til fødselsdag i Aalborg. Jeg bliver herhjemme med min flydende kost, og så sørger jeg for, at yngstetrunten transporteres til sin gymnastikweekend. 

Og på mandag skal jeg SÅ meget have tynd scrambled eggs til morgenmad!!!

I øvrigt - startvægt var 121-122 stykker. I dag var den på 118,1 kg. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar